مشخصات پژوهش

خانه /مطالعه ویژگیهای فنوتیپی و ...
عنوان مطالعه ویژگیهای فنوتیپی و ژنوتیپی مقاومت به اریترومایسین در سویه های استافیلوکوکوس اورئوس حساس و مقاوم به ونکومایسین جدا شده از شیرخام
نوع پژوهش پایان‌نامه
کلیدواژه‌ها مقاومت آنتی بیوتیکی، اریترومایسین، ژن مقاومت به اریترومایسین، شیر خام، استافیلوکوکوس اورئوس، ونکومایسین
چکیده سابقه و هدف: استافیلوکوکوس اورئوس عامل ایجاد کننده مسمومیت غذایی، اندوکاردیت، سپتی سمی در انسان و علت آبسه ها، ورم پستان و سندرم شوک سمی در گاو می باشد. هدف از این مطالعه بررسی حساسیت به اریترومایسین در سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم و حساس به ونکومایسین جدا شده از شیر خام و همچنین تعیین توزیع ژنهای مقاومت به اریترومایسین در بین جدایه ها بود. مواد و روش ها: در مطالعه حاضر از پنجاه سویه جدا شده از شیر خام در ایران استفاده شد. از روش انتشار دیسک آگار برای تعیین مقاومت به ونکومایسین در جدایه ها استفاده شد. از روش میکرودایلوشن براث برای تعیین حداقل غلظت مهاری اریترومایسین استفاده شد. یافته ها: حضور ژنهای ermA ، ermB ، ermC و msrA که کد کننده مقاومت به اریترومایسین هستند در جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس با استفاده از روش PCR مورد بررسی قرار گرفت. 84٪ از جدایه ها حساس بودند و 16٪ در مقابل ونکومایسین مقاوم بودند. یک جدایه منفرد از استافیلوکوکوس اورئوس به اریترومایسین حساس بود که هیچکدام از ژنهای مقاومت به اریترومایسین را نداشت. چهار جدایه حساسیت متوسط به اریترومایسین داشتند. درصد بسیار بالایی از جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس (90٪) نسبت به اریترومایسین مقاوم بودند که 4/24٪ آنها بدون ژن مقاومت و 1/51٪ ermB مثبت بودند. ErmA در هیچ یک از جدایه ها یافت نشد. حضور همزمان ژنهای مقاومت در 8 جدایه مشاهده شد. رابطه معنی داری بین ژنهای مقاومت به اریترومایسین و کمترین غلظت مهاری اریترومایسین در جدا یه های استافیلوکوکوس اورئوس از شیر خام مشاهده نشد. 5/37٪ از جدایه های مقاوم به ونکومایسین حاوی هیچ یک از ژن های مقاومت به اریترومایسین نبودند، در حالی که 25٪ دارای دو ژن مقاومت بودند. میانگین کمترین غلظت مهاری رشد اریترومایسین در جدایه های مقاوم به ونکومایسین بالاتر از جدایه های حساس به ونکومایسین بود. تمام جدایه های مقاوم به ونکومایسین نیز مقاوم به اریترومایسین بودند. سه جدایه مقاوم به ونکومایسین و اریترومایسین از نظر ژنهای مقاومت به اریترومایسین منفی بودند. رابطه معنی داری بین ژنهای مقاومت به اریترومایسین و حساسیت به ونکومایسین در جدا یه های استافیلوکوکوس اورئوس از شیر خام مشاهده نشد.
پژوهشگران حمید آدیم (دانشجو)، راضیه پرتوی (استاد راهنما)، حمیدرضا کاظمینی (استاد راهنما)، راحم خوشبخت (استاد مشاور)، مریم عزیزخانی (استاد مشاور)، شهره عالیان سماک خواه (داور)