Research Info

Home \مطالعه ویژگیهای فنوتیپی و ...
Title مطالعه ويژگيهاي فنوتيپي و ژنوتيپي مقاومت به اريترومايسين در سويه هاي استافيلوكوكوس اورئوس حساس و مقاوم به ونكومايسين جدا شده از شيرخام
Type Thesis
Keywords مقاومت آنتي بيوتيكي، اريترومايسين، ژن مقاومت به اريترومايسين، شير خام، استافيلوكوكوس اورئوس، ونكومايسين
Abstract سابقه و هدف: استافيلوكوكوس اورئوس عامل ايجاد كننده مسموميت غذايي، اندوكارديت، سپتي سمي در انسان و علت آبسه ها، ورم پستان و سندرم شوك سمي در گاو مي باشد. هدف از اين مطالعه بررسي حساسيت به اريترومايسين در سويه هاي استافيلوكوكوس اورئوس مقاوم و حساس به ونكومايسين جدا شده از شير خام و همچنين تعيين توزيع ژنهاي مقاومت به اريترومايسين در بين جدايه ها بود. مواد و روش ها: در مطالعه حاضر از پنجاه سويه جدا شده از شير خام در ايران استفاده شد. از روش انتشار ديسك آگار براي تعيين مقاومت به ونكومايسين در جدايه ها استفاده شد. از روش ميكرودايلوشن براث براي تعيين حداقل غلظت مهاري اريترومايسين استفاده شد. يافته ها: حضور ژنهاي ermA ، ermB ، ermC و msrA كه كد كننده مقاومت به اريترومايسين هستند در جدايه هاي استافيلوكوكوس اورئوس با استفاده از روش PCR مورد بررسي قرار گرفت. 84٪ از جدايه ها حساس بودند و 16٪ در مقابل ونكومايسين مقاوم بودند. يك جدايه منفرد از استافيلوكوكوس اورئوس به اريترومايسين حساس بود كه هيچكدام از ژنهاي مقاومت به اريترومايسين را نداشت. چهار جدايه حساسيت متوسط به اريترومايسين داشتند. درصد بسيار بالايي از جدايه هاي استافيلوكوكوس اورئوس (90٪) نسبت به اريترومايسين مقاوم بودند كه 4/24٪ آنها بدون ژن مقاومت و 1/51٪ ermB مثبت بودند. ErmA در هيچ يك از جدايه ها يافت نشد. حضور همزمان ژنهاي مقاومت در 8 جدايه مشاهده شد. رابطه معني داري بين ژنهاي مقاومت به اريترومايسين و كمترين غلظت مهاري اريترومايسين در جدا يه هاي استافيلوكوكوس اورئوس از شير خام مشاهده نشد. 5/37٪ از جدايه هاي مقاوم به ونكومايسين حاوي هيچ يك از ژن هاي مقاومت به اريترومايسين نبودند، در حالي كه 25٪ داراي دو ژن مقاومت بودند. ميانگين كمترين غلظت مهاري رشد اريترومايسين در جدايه هاي مقاوم به ونكومايسين بالاتر از جدايه هاي حساس به ونكومايسين بود. تمام جدايه هاي مقاوم به ونكومايسين نيز مقاوم به اريترومايسين بودند. سه جدايه مقاوم به ونكومايسين و اريترومايسين از نظر ژنهاي مقاومت به اريترومايسين منفي بودند. رابطه معني داري بين ژنهاي مقاومت به اريترومايسين و حساسيت به ونكومايسين در جدا يه هاي استافيلوكوكوس اورئوس از شير خام مشاهده نشد.
Researchers Hamid Aadim (Student) , razieh partovi (Primary advisor) , hamidreza kazemeini (Primary advisor) , Rahem Khoshbakht (Advisor) , maryam azizkhani (Advisor) , Shohreh Alian Samakkhah (Referee)