مشخصات پژوهش

خانه /بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد در ...
عنوان بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد در ارتباط با ایمنی و بهداشت مواد غذایی در میان دست اندرکاران تهیه و توزیع غذا در رستوران های بین راهی جاده هراز
نوع پژوهش پایان‌نامه
کلیدواژه‌ها ثبت نشده‌است!
چکیده بهداشت و ایمنی مواد غذایی به عنوان یک اصل مهم پیشگیری از ابتلای انسان به بیماری ها و نیز حفظ محیط زیست محسوب می گردد. هر ساله میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان از بیماری های منتقله از طریق غذا رنج می برند. مطالعه حاضر از نوع مقطعی است که به مدت سه ماه، از مهر ماه تا آذر ماه سال 1400 در بین 170 نفر از دست اندرکاران تهیه و توزیع غذا، با هدف بررسی میزان آگاهی، نگرش و عملکرد در ارتباط با ایمنی و بهداشت مواد غذایی در رستوران های بین راهی جاده هراز انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بود که شامل دو بخش سؤالات جمعیت شناختی محقق ساخته (سن، جنسیت، میزان تحصیلات، نوع شغل در رستوران، سابقه کار، محل سکونت، سابقه شرکت در دوره های آموزشی) و بخش مربوط به سؤالات سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد که استاندارد سازمان بهداشت جهانی بود. نتایج مطالعه نشان داد که 1/97 درصد افراد دارای میزان آگاهی در سطح خوب و از نظر نگرش 100 درصد افراد دارای نگرش مثبت و عملکرد 100 درصد افراد خوب بود. همچنین رابطـه آماری معنیداری(05/0>P) بین میزان آگاهی، سن، تحصیلات و سابقه شرکت در دوره های آموزشی وجود داشت. بیشترین میزان آگاهی در سن 40-25 سال و افراد دارای تحصـیلات دانشگاهی و همچنین افراد دارای سابقه شرکت در دوره های آموزشی دیده شد. میزان آگاهی در پانل شماره چهار (نگهداری غذا در دمای ایمن) کمترین میانگین را داشت. از نظر نگرش و عملکرد پانل شماره 3 (پخت کامل غذا) کمترین میانگین را داشتند. همچنین از آنجایی که 4/82 % از افراد سابقه شرکت در دوره های آموزشی مرتبط با بهداشت مواد غذایی را نداشتند، لزوم اجرای دوره های آموزشی مناسب و ایجاد انگیزه جهت افزایش بیشتر آگاهی و متعاقباً افزایش و بهبود نگرش و عملکرد توسط ارگان های زیربط می تواند ارتقاء دهنده وضع موجود باشد.
پژوهشگران یاسمن طباطبایی رنجبر (دانشجو)، شهره عالیان سماک خواه (استاد راهنما)، فهیمه توریان (استاد مشاور)، حمیدرضا کاظمینی (داور)، عماد احمدی آرا (داور)