Title
|
ارزيابي اثرهاي زمانبندي پاشش مستقيم سوخت ديزل و نوع سوخت پيش آميخته در يك موتور اشتعال تراكمي واكنش كنترل شده سرعت بالا
|
Type
|
Thesis
|
Keywords
|
شبيه سازي احتراق، موتور ديزلي سرعت بالا، دوگانه سوز، آلايندگي، عملكرد
|
Abstract
|
پژوهش هاي زيادي نشان داده شده است كه احتراق اشتعال تراكمي واكنش كنترل شده دو سوخته توانايي كاهش همزمان آلاينده هاي دوده و اكسيدهاي ازت را با حفظ و يا بهبود بازده حرارتي موتور را دارد. علاوه بر اينكه براي موتورهاي درون سوز نسل آينده ارائه راهبردهاي احتراق پيشرفته نياز است، توانايي استفاده از انواع سوخت هاي فسيلي و غير فسيلي امري بسيار ضروري مي باشد. در اين راستا، هدف اصلي اين تحقيق عددي ارزيابي اثرهاي همزمان و جداگانه استفاده از متانول و بنزين به عنوان سوخت با واكنش پذير پايين (پيش آميخته) و زمان-بندي تزريق مستقيم سوخت با واكنش پذير بالا (ديزل) در يك موتور اشتعال تراكمي واكنش كنترل شده سرعت بالا مي باشد. اين تحقيق با استفاده از كد ديناميك سيالات محاسباتي Converge انجام شده است. جهت شبيه سازي احتراق دوگانه سوز، الگوي احتراق SAGE به همراه يك سازوكار سنتيك شيميايي كه شامل 80 گونه و 349 واكنش بوده، بكار گرفته شده است. بر اساس دو متغير نظير زمان بندي تزريق سوخت ديزل (60 تا 32 درجه ميل لنگ قبل از نقطه مكث بالا) و نوع سوخت پيش آميخته (بنزين، متانول)، 36 راهبرد بر مشخصه هاي احتراق، ميزان تشكيل آلاينده هاي دوده و اكسيدهاي ازت و همچنين بازده حرارتي در شرايط كاركردي بار سبك و سنگين (فشار موثر داخلي 4 و 11 بار) مورد بررسي قرار گفته است. دستاوردهاي عددي نشان داده است كه در شرايط بار سبك دوره تاخير در اشتعال براي متانول- ديزل در مقايسه با بنزين- ديزل طولاني تر است. با اين حال، براي حالت سوخت رساني بنزين- ديزل در شرايط كاركردي بار سنگين به دليل بازگرداني دود با درصد سنگين، دوره تاخير در اشتعال در مقايسه با بقيه حالت هاي اين مطالعه طولاني تر گزارش شده است. تزريق ديرهنگام ديزل منتهي به افزايش چشمگير دماي شعله و بيشينه دما و فشار احتراق در همه شرايط كاركردي موتور شده اما بر خلاف آن، در شرايط بار سبك در حالت بنزين- ديزل دماي شعله كاهش چشمگيري داشته است. در همه شرايط كاركردي و در تمام زمان بندي هاي تزريق ديزل ، فرآيند احتراق بنزين- ديزل در مقايسه با متانول- ديزل پايداري قابل ملاحظه اي از خود نشان داده است. با اين حال، تعويق زمان تزريق ديزل در شرايط كاركردي بار سبك و به ويژه سنگين، براي حالت متانول- ديزل منتهي به افزايش شديد ناپايداري فرآيند احتراق شده است. طول نفوذ جبهه شعله درون محفظه
|
Researchers
|
abbas ezzati (Student) , bahram jafari (Primary advisor)
|