Title
|
مطالعه عددي اثر هندسه محفظه احتراق بر فرآيند احتراق، تشكيل آلاينده ها، و عملكرد در يك موتور اشتعال تراكمي دوگانه سوز ديزل-بنزين
|
Type
|
FinishedProject
|
Keywords
|
احتراق اشتعال تراكمي واكنش كنترل شده، محفظه احتراق، زمان بندي پاشش، آلايندگي، مصرف سوخت
|
Abstract
|
هدف اين پژوهش، ارزيابي اثر زمان بندي پاشش سوخت و دو هندسه كاسه پيستون مقعري و كم عمق عريض بر مشخصه هاي احتراق، تشكيل آلاينده ها، و مصرف سوخت در يك موتور اشتعال تراكمي واكنش كنترل شده در شرايط كاركردي بار سبك و سنگين (ميانگين فشار موثر انديكاتوري 4 و 9 بار) است. نتايج نشان داده است پاشش ديزل با زمان بندي 60- درجه ميل لنگ بعد از نقطه مرگ بالا در شرايط كاركردي بار سبك به مقدار قابل توجهي هر دو آلاينده اكسيدهاي نيتروژن و ذرات دوده را براي هر دو كاسه پيستون كاهش داده است. استفاده از كاسه پيستون كم عمق عريض منتهي به كوتاه تر شدن دوره تاخير در اشتعال و افزايش بازه بار كاركردي موتور بدليل افزايش پايداري فرآيند احتراق در مقايسه با هندسه مقعري در شرايط بار سنگين شده است. علاوه براين، در تمام زمان بندي هاي پاشش ديزل، به هنگام استفاده از كاسه پيستون كم عمق عريض، مصرف سوخت ويژه انديكاتوري به ترتيب حدود 8/4 و 6/6 درصد در شرايط بار سبك و سنگين كاهش يافته است كه علت آن كم بودن ميزان حرارت اتلافي در مقايسه با هندسه كاسه پيستون مقعري است. با اين حال، تشكيل آلاينده هاي اكسيدهاي نيتروژن در مركز محفظه احتراق در شرايط كاركردي بار سنگين و بيشتر بودن سطح دوده توليد شده از معايب استفاده از هندسه كاسه پيستون كم عمق عريض در مقايسه با هندسه مقعري است.
|
Researchers
|
bahram jafari (First researcher)
|