Title
|
بررسي تاثير هندسه، جنس و بار حرارتي در واماندگي محفظه احتراق موتورهاي درونسوز با استفاده از آناليز اجزاي محدود
|
Type
|
Presentation
|
Keywords
|
موتورهاي احتراق داخلي، واماندگي محفظه احتراق، تحليل تنش، تنش حرارتي
|
Abstract
|
محفظه احتراق موتورهاي احتراق داخلي به عنوان واحد اصلي توليد كننده توان، بايد با اطمينان و بازدهي بالايي طراحي شود تا كمترين واماندگي و خرابي در آن صورت پذيرد. در اين راستا، در مقاله حاضر بررسي تاثير هندسه، جنس و بار حرارتي در واماندگي محفظه احتراق موتورهاي درونسوز به كم آناليز اجزاي محدود انجام شده است. بدين منظور، ابتدا با توجه به مشخصات پايه اي موتور احتراق داخلي EF7.TC، مدل هندسي اوليه از بلوك سيلندر (شامل 4 سيلندر) ايجاد شده و سپس با تغيير در بارحرارتي عملياتي، مدول الاستسيته و قطر عملياتي محفظه احتراق در مدل اجزاي محدود، ميزان حداكثر تنش وان مايزز ايجاد شده در محفظه احتراق ثبت مي شود تا نتايج در قالب يك مطالعه پارامتريك ارائه شوند. يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهند كه با در محدوده عملياتي، تاثير دماي احتراق بر تنش ايجاد شده در محفظه احتراق خطي بوده و با افزايش دماي احتراق، تنش حرارتي در محفظه احتراق نيز افزايش مي يابد. اما دما هاي احتراق در محدوده عملياتي عادي باعث واماندگي محفظه احتراق نمي شوند. نتايج اين تحقيق نشان مي دهند كه افزايش مدول الاستيسته محفظه احتراق موجب افزايش تنش حرارتي مي شود. همچنين، يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد كه رابطه غيرخطي بين افزايش قطر محفظه احتراق و تنش حرارتي ايجاد شده در مجموعه بلوك سيلندر و محفظه احتراق مي شود.
|
Researchers
|
MOJTABA ANSARI (First researcher) , bahram jafari (Second researcher)
|