Title
|
مطالعه عددي بررسي اثر همزمان زمانبندي دو مرحله اي پاشش سوخت و هندسه كاسه پيستون در يك موتور RCCI با كاربرد سوخت گازسنتز/ديزل
|
Type
|
Article
|
Keywords
|
احتراق اشتعال تراكمي واكنش كنترل شونده،كاسه پيستون، پيش پاشش ، پاشش دومرحله اي، گازسنتز
|
Abstract
|
اين تحقيق عددي به بررسي همزمان اثرهاي زمانبندي دو مرحله اي پاشش سوخت ديزل (مرحله اول در 25 ،40و 55 درجه گردش ميل لنگ قبل از نقطه مرگ بالا و مرحله دوم در10درجه گردش ميل لنگ قبل از نقطه مرگ بالا)، شكل كاسه پيستون (مقعري و كم عمق عريض) در يك موتور ديزل سنگين غير جاده اي در شرايط احتراق اشتعال تراكمي واكنش كنترل شونده و در سه حالت احتراق ديزل خالص،ديزل-گازسنتز20% و ديزل-گازسنتز40% مي پردازد. براي انجام شبيه سازي ها از نرم افزار ديناميك سيالات محاسباتي كانورج و براي شبيه سازي هاي احتراق از الگوي احتراق- SAGE به همراه يك ساز و كار سينتيك شيميايي كه شامل 72 گونه و 360 واكنش بوده استفاده شد. نتايج نشان داد با افزايش سهم گاز سنتز، سرعت احتراق در مقايسه با حالت كاركرد ديزل پايه افزايش يافته و سبب رخ دادن شروع احتراق در نقاط نزديك تر به نقطه مرگ بالا شده است. استفاده از كاسه پيستون كم عمق عريض درحالت احتراق ديزل– گازسنتز 40% و زمانبندي 55 درجه ميل لنگ قبل از نقطه مرگ بالا سبب كاهش چشمگير نرخ حداكثر فشار در داخل سيلندر نسبت به ساير حالت هاي احتراق شده است. همچنين در اين حالت احتراق (ديزل-گازسنتز 40%) ميزان انتشار اكسيدهاي نيتروژن، ذرات دوده و هيدروكربن هاي نسوخته به ترتيب برابر با 18/17 ، 015/0 ، 1/0 گرم بر كيلوگرم سوخت است كه اين مقادير در مقايسه با حالت كاركرد ديزل پايه 5/63% ،5/96% و 2/80% كاهش يافته است. با اين حال استفاده از گازسنتز سبب افزايش انتشار منوكسيدكربن گرديد.
|
Researchers
|
Mojtaba Ebrahimi (First researcher) , bahram jafari (Second researcher)
|