Title
|
مطالعه عددي اثرهاي همزمان زمانبندي سوخت پيش پاشش و هندسه كاسه پيستون در يك موتور RCCI با سوخت گازسنتز/ديزل
|
Type
|
Presentation
|
Keywords
|
RCCI ،كاسه پيستون، پيش پاشش ، پاشش دومرحله اي، گازسنتز
|
Abstract
|
اين تحقيق عددي به بررسي همزمان اثرهاي زمانبندي دو مرحله اي پاشش سوخت ديزل (مرحله اول در 25 ،40و 55 درجه لنگ قبل از نقطه مرگ بالا و مرحله دوم در10درجه لنگ قبل از نقطه مرگ بالا)، شكل كاسه پيستون (مقعري و كم عمق عريض) در يك موتور ديزل سنگين غير جاده اي در شرايط احتراق اشتعال تراكمي واكنش كنترل شونده و در سه حالت احتراق ديزل خالص، ديزل-گازسنتز20% و ديزل-گازسنتز40% مي پردازد. براي انجام شبيه سازي ها از نرم افزار ديناميك سيالات محاسباتي كانورج و براي شبيه سازي هاي احتراق از الگوي احتراق SAGEبه همراه يك ساز و كار سينتيك شيميايي كه شامل 72 گونه و 360 واكنش بوده استفاده شد. نتايج نشان داد با افزايش سهم گاز سنتز، سرعت احتراق در مقايسه با حالت ديزل پايه افزايش يافته و سبب رخ دادن شروع احتراق در نقاط نزديك تر به نقطه مرگ بالا شده است. استفاده از كاسه پيستون كم عمق عريض درحالت احتراق ديزل– گازسنتز 40% و زمانبندي 55 درجه لنگ قبل از نقطه مرگ بالا سبب كاهش چشمگير نرخ حداكثر فشار در داخل سيلندر نسبت به ساير حالت هاي احتراق شده است. همچنين در اين حالت احتراق (ديزل-گازسنتز 40%) ميزان انتشار اكسيدهاي نيتروژن، ذرات دوده و هيدروكربن هاي نسوخته به ترتيب برابر با 18/17 ، 015/0 ، 1/0 گرم بر كيلوگرم سوخت است كه اين مقادير در مقايسه با حالت كاركرد ديزل پايه 5/63% ،5/96% و 2/80% كاهش يافته است.
|
Researchers
|
bahram jafari (First researcher) , Mojtaba Ebrahimi (Second researcher)
|