Title
|
بررسي عددي هندسه محفظه احتراق و به كارگيري گاز سنتز در يك موتور اشتعال تراكمي واكنش كنترلشده كار سنگين غيرجادهاي
|
Type
|
Article
|
Keywords
|
احتراق اشتعال تراكمي واكنش كنترلشده، گاز سنتز، محفظه احتراق، زمانبندي پاشش مستقيم ديزل،آلايندگي، بازده ناخالصي انديكاتوري
|
Abstract
|
اين مطالعه عددي با استفاده از كد ديناميك سيالات محاسباتي CONVERGE انجام شده است و به ارزيابي
اثرهاي همزمان و جداگانه زمانبندي پاشش مستقيم ديزل ) 01 تا 1 درجه ميللنگ قبل از نقطه مرگ بالا با گام
2 درجه(، هندسه محفظه احتراق )مقعري )حالت پايه(، استوانهاي و كمعمق عريض(، و بهكارگيري گاز سنتز ) 21 و
01 درصد كل انرژي سوخت در هر چرخه( در يك موتور غيرجادهاي كار سنگين اشتعال تراكمي واكنش كنترلشده
پرداخته است. براي شبيهسازي فرايند احتراق، از الگوي SAGE در كنار يك سازوكار سنتيك شيميايي دقيق متشكلاز
12 گونه و 311 واكنش استفاده شده است. نتايج نشان داده است در شرايط پايه كاركردي )زمانبندي پاشش 01 درجه
ميللنگ قبل از نقطه مرگ بالا و استفاده از كاسه پيستون مقعري( افزايش نسبت انرژي گاز سنتز به ديزل تا 01 % باعث
3 درصد و كاهش همزمان آلايندههاي اكسيدهاي ازت تا 02 %، ذرات دوده حدود 88 %، و / افزايش اتلاف حرارتي تا 0
هيدروكربنهاي نسوخته به مقدار تقريبا 82 % در مقايسه با حالت پايه احتراق ديزل خالص شده است. علاوهبر اين،
بهكارگيري هندسه كم عمق عريض بههمراه پاشش سوخت ديزل در 01 درجه ميللنگ قبل از نقطه مرگ بالا در شرايط
2( و همچنين كاهش - / كاركردي احتراق ديزل گاز سنتز 01 % باعث افزايش انتقال حرارت اتلافي )% 1(، احتراق ناقص )% 5
)0/ همزمان اكسيدهاي ازت )% 3(، ذرات دوده )% 31 (، هيدروكربنهاي نسوخته )% 12 (، و بازده ناخالصي انديكاتوري )% 1
در مقايسه با حالت پايه كاركردي احتراق ديزل خالص ميشود.
|
Researchers
|
bahram jafari (First researcher) , mahdi seddiq (Second researcher) , Seyyed Mostafa Mirsalim (Third researcher)
|