مشخصات پژوهش

خانه /اصالح الکترود کاتد با استفاده ...
عنوان اصالح الکترود کاتد با استفاده از نانوکامپوزیت فوتوکاتالیستی بر پایه کوانتوم دات به منظور کاهش کروم شش ظرفیتی توام با تولید الکتریسیته در یک سیستم پیل سوختی میکروبی
نوع پژوهش پایان‌نامه
کلیدواژه‌ها پیل سوختی میکروبی پشتیبانی شده با نور، تصفیه پساب، نانوذرات فوتوکاتالیست، گیرنده الکترونی، کاهش
چکیده امروزه مصرف روزافزون سوختهای فسیلی غیر قابل تجدید منجر به چالش جهانی انرژی شدهاست. از طرفی تغییرات آب و هوایی و آلودگیهای زیست محیطی ناشی از این سوختها نیز مسالهای بسیار مهم میباشد. بنابراین جهان در جستجوی انرژیهای تجدیدپذیر جایگزین میباشد. مکانیسم پیل سوختی میکروبی یک فنآوری جذاب است که میتواند ضایعات را به طور مستقیم به یک انرژی قابل استفاده مانند برق تبدیل کند. پیل سوختی میکروبی در توانایی خود برای استفاده از باکتری به عنوان کاتالیزور برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی بدون نیاز به احتراق بسیار منحصر به فرد هست. در نتیجه این توانایی، آن را به یک تکنولوژی سبز تبدیل کردهاست. تاکنون بسیاری از فنآوریها، برای درمان آلودگیهای موجود در پسابها مورد استفاده قرار گرفته است. اخیرا توسعه روشهایی برای بکارگیری فوتوکاتالیستها در فرایند تصفیه پساب به عنوان یکی از چالشهای علمی مورد توجه بسیار قرار گرفته است. برای ترویج کاربرد عملی پیل سوختی میکروبی در درمان فاضالب، فوتوکاتالیستها را میتوان به پیل سوختی میکروبی معرفیکرد و به عنوان کاتالیزور مورد استفاده قرارداد. فوتوکاتالیستها میتوانند از انرژی نور برای انجام واکنش در پیل سوختی استفاده کنند. سلولهای سوختی میکروبی پشتیبانی شده با نور به عنوان یک روش پایدار برای تخریب آلودگی در حضور نور، توام با تولید همزمان برق ظاهر شدهاند. هنگامی که سلولهای سوختی میکروبی معمولی توسط نور پشتیبانی میشوند، توان تولیدی را بیش از آنچه که تنها با واکنش تاریک امکان پذیر است افزایش میدهند. نانوذرات فوتوکاتالیستی، موادی با خواص نوری و الکترونیکی منحصر به فرد هستند که اخیرا توجه بسیاری را به خود جلب کردهاند. در سالهای اخیر، با توجه به خواص منحصر به فرد نوری و الکترونیکی، این مواد در بسیاری از کاربردهای بنیادی و صنعتی مورد استفاده قرار گرفتهاند. تخریب فوتوکاتالیستی آالیندهها براساس کامپوزیتهای نانوذرات فوتوکاتالیستی در سیستم یک پیل سوختی میکروبی پشتیبانی شده با نور میتواند روشی نوین در فرایند تصفیه پساب محسوب شود.
پژوهشگران الهه فلاح (دانشجو)، محسن قربانی (استاد راهنما)، مصطفی رحیم نژاد (استاد راهنما)، محمد سلیمانی لشکناری (استاد مشاور)