مشخصات پژوهش

خانه /تشخیص تفریقی نوع گوشت مورد ...
عنوان تشخیص تفریقی نوع گوشت مورد استفاده در گوشت کباب عرضه شده در رستوران های بین راهی استان خراسان شمالی با استفاده از Taqman Real Time PCR
نوع پژوهش پایان‌نامه
کلیدواژه‌ها پروب تکمن، پی سی آر، تشخیص تفریقی، فرآورده گوشتی، کباب
چکیده گوشت یکی از بهترین منابع پروتئین برای مصرف انسان است و به دلیل طعم و مزه و ارزش تغذیه ای بالایی که دارد در سراسر جهان مصرف می شود. با توجه به افزایش قیمت و کاهش در دسترس بودن گوشت، ممکن است تولید کنندگان محصولات گوشتی مبادرت به تقلب نمایند. به همین دلیل تقلب در محصولات گوشتی در سه دهه گذشته به موضوعی جدی در بحث غذا تبدیل شده است. هدف از این مطالعه تشخیص و شناسایی نوع گوشت ( گاو ، بره ، خوک ، مرغ ، الاغ و اسب) در کباب به عنوان یک غذای گوشتی حلال عرضه شده در رستورانهای بین راهی استان خراسان شمالی با استفاده از روش Taqman- real time PCR می باشد. 30 نمونه خمیر خام کباب کوبیده از رستوران های بین راهی جمع آوری شد . DNA از نمونه ها استخراج و Taqman real time PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی گونه های مورد نظر و دو نوع پروب پستانداران و طیور صورت گرفت. نتایج نشان داد که اطلاعات مربوط به منبع گوشت مصرفی ادعا شده توسط تولید کننده برای 66/96% از نمونه ها صحیح نبوده و از 30 نمونه کباب بررسی شده در این مطالعه تنها یک مورد به درستی تولید شده بود. به جز یک نمونه با نتیجه مثبت برای گوشت اسب، هیچ نمونه ای حاوی گوشت گونه هایی که در غذا های حلال غیر قانونی تلقی می شود نبود. همه نمونه ها حاوی مقداری گوشت گاو بودند. در 66/86% از نمونه ها گوشت گوسفند به کار رفته بود اما 80 و 10% نمونه ها به ترتیب شامل گوشت مرغ و اسب یا مخلوطی از آنها به عنوان گوشت ارزان قیمت بودند.
پژوهشگران سحر پرزحمت شیروان (دانشجو)، مریم عزیزخانی (استاد راهنما)، مریم ترابی (استاد مشاور)، مهیار شریفان (استاد مشاور)، فهیمه توریان (داور)