Title
|
نيازهاي فناورانه سيستمهاي دوسوخته ديزلي
|
Type
|
Speech
|
Keywords
|
موتورهاي دوگانه سوز؛ سوخت آتشزنه؛ مخلوط هوا و گاز؛گاز طبيعي
|
Abstract
|
بطور كلي براي استفاده از سوخت گاز طبيعي در موتورهاي ديزلي، دو راهكار اصلي «استفاده كامل از گاز به جاي سوخت ديزل (موتور اشتعال جرقه اي گازسوز)» و «استفاده از گاز به همراه سوخت آتشزنه (موتور دوگانه سوز)» پيشنهاد شده است. در استفاده كامل از گاز به جاي سوخت ديزل، موتور از حالت ديزلي به موتور با سيكل اتو تبديل مي شود كه نيازمند كاهش نسبت تراكم و نصب سيستم جرقه زني ويژه است. اين روش داراي مزايا و معايبي است و بايد توجه داشت كه مزاياي برجستۀ موتور ديزلي نسبت به موتور اتو كه از جملۀ آنها بازدۀ حرارتي بالا و مصرف ويژه سوخت كم است، از بين مي رود. در استفاده ازگاز به همراه سوخت آتشزنه، قسمت اعظم احتراق توسط گازي مانند گاز طبيعي صورت مي گيرد. ولي از آنجا كه گاز طبيعي يك سوخت اكتاني و مقاوم به خوداشتعالي است و در نسبتهاي تراكم موتور ديزلي خود به خود مشتعل نمي شود، بايد با پاشش گازوئيل به عنوان سوخت آتش زا مخلوط هوا و گاز را مشتعل كرد. در اين سخنراني به معرفي نيازهاي فناورانه سيستمهاي دوسوخته ديزلي پرداخته مي شود.
|
Researchers
|
bahram jafari (First researcher)
|