Research Info

Home \بررسی فراوانی آلودگی های ...
Title بررسي فراواني آلودگي هاي انگلي (كيست هيداتيد و سيستي سركوس تنيوكوليس) در ريه دام هاي كشتار شده در كشتارگاه هاي صنعتي استان مازندران در سال هاي 98-1397
Type Article
Keywords آلودگي انگلي، ريه، كيست هيداتيد، كشتارگاه، مازندران
Abstract كيست هيداتيد به دليل مشترك بودن بين انسان و حيوان و سلامت جامعه اهميت بسزايي دارد. هدف مطالعه حاضر تعيين فراواني دو نوع آلودگي انگلي در ريه دام هاي كشتار شده در كشتارگاههاي صنعتي استان مازندران است. اين مطالعه توصيفي از نوع مقطعي با بررسي510802 رأس دام در سال 1397 و 501108 رأس دام در سال 1398 شامل گونه هاي مختلف گاو، گوسفند و بز كشتارگاهي انجام شد. در اين مطالعه ريه هاي ضبط شده با استفاده از روش ماكروسكوپي، ملامسه و برش مورد ارزيابي قرار گرفتند. فراواني كيست هيداتيد در ريه گوسفند، گاو و بز در سال 97 برابر با 77/14 ، 43/5 و 02/4 درصد و در سال 98 برابر با 03/17 ، 18/6 و 38/5 درصد بود. فراواني كيست هيداتيد در ريه گوسفند نسبت به ساير گونههاي دامي به طور معني داري بيشتر بود (05/0>P)، در صورتيكه فراواني سيستي سركوس تنيوكوليس در تمام گونه هاي دامي مورد بررسي زير 15/0 درصد بود و در گاو به طور معني داري (05/0>P) بيشتر از ساير گونه هاي دامي ديده شد. بيشترين ميزان آلودگي هاي انگلي در ريه به ترتيب در فصل بهار و سپس تابستان ديده شد. بر اساس نتايج اين پژوهش، ميزان آلودگي به كيست هيداتيد در ريه حيوانات ذبح شده در كشتارگاههاي صنعتي استان بالا بوده كه ماهيت زئونوتيك اين انگل و خسارات ناشي از معدوم سازي قسمت هاي آلوده، هزينه هاي زيادي را به جامعه تحميل مي كند. بنابراين انجام اقدامات پيشگيرانه ضد انگلي مانند استفاده از دارويهاي ضد انگل دوبار در سال (ابتداي پاييز و ابتداي بهار) در دامهاي اين استان بايستي صورت گيرد.
Researchers Shohreh Alian Samakkhah (First researcher) , Kiavash Hushmandi (Second researcher) , fahimeh tooryan (Third researcher)