Title
|
تحليل انرژي و اگزرژي سيكل توليد توان موتور ديزل دريايي به منظور كاهش اتلافات
با در نظر گرفتن تاثير دماي محيط
|
Type
|
Article
|
Keywords
|
موتور ديزل دريايي، انرژي، اگزرژي، راندمان.
|
Abstract
|
در مقاله حاضر سيكل توليد توان موتور چهارزمانه ديزل دريايي مورد مطالعه و تحليل ترموديناميكي قرار مي گيرد. در اين راستا، پس از
مدل سازي سيكل كلي، اجزاي مختلف آن از ديدگاه قانون اول و دوم ترموديناميك مورد تحليل و بررسي قرار مي گيرند تا مشخص شود هر
يك از اجزا چه تاثيري در عملكرد سيكل دارند و چگونه مي توان كارايي آن ها را افزايش داد. همچنين تاثير دماي هواي محيط بر عملكرد
موتور مورد بررسي قرار گرفته است تا دماي مناسب براي فرايند احتراق و عملكرد موتورمشخص شود. نتايج مدل سازي مقاله حاضر با
داده هاي تجربي موجود مقايسه شده است كه هم خواني خوب بين نتايج، تاييدي بر صحت مدل سازي انجام شده مي باشد. نتايج حاصل
نشان مي دهد كه بهترين عملكرد از هر دو ديدگاه قانون اول و دوم ترموديناميك متعلق به توربين به ترتيب به ميزان 68 درصد و 66
98 درصد و از ديدگاه قانون اول / درصد مي باشد. همچنين كمترين عملكرد از ديدگاه قانون دوم متعلق به خنك كن مياني به ميزان 85
65 درصد و / متعلق به موتور ديزل به ميزان 15 درصد است. بيشترين و كمترين تخريب اكسرژي نيز به ترتيب در موتور ديزل به ميزان 51
0 درصد روي مي دهد. در حدود 92 درصد از انرژي ورودي سوخت نيز در درون گازهاي خروجي اگزوز باقي / در مبدل روغن به ميزان 54
مي ماند. با توجه به تحليل نتايج مي توان گفت كه موتور ديزل، مبدل خنك كن مياني و گازهاي خروجي از اگزوز بهترين اجزا براي بهبود
عملكرد سيكل مي باشند.
|
Researchers
|
Seyed Mohsen momeni (First researcher) , Gholamreza Salehi (Second researcher) , majid eshagh nimvari (Third researcher) , yadollah aghdud chaboki (Fourth researcher) , Naser kusha (Fifth researcher)
|