Research Info

Home \ارزیابی بقایای دارویی ...
Title ارزيابي بقاياي دارويي انروفلوكساسين و تتراسايكلين در شيرخام و پاستوريزه شهر تهران به روش الايزا و كروماتوگرافي مايع با كارايي بالا (HPLC)
Type Thesis
Keywords انروفلوكساسين، باقيمانده، تتراسايكلين، تهران، شير.
Abstract آنتي بيوتيك ها به طور گسترده اي براي درمان دام ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي گيرند. مصرف سالانه آنتي بيوتيك ها 63151 تن گزارش شده است و تخمين زده مي شود كه تا سال 2030 تا 67 درصد افزايش يابد. در ايران اين ميزان به 806 تن در سال مي رسد و 64 درصد اين ميزان مربوط به صنعت دامپروري است. اين مطالعه با هدف بررسي باقيمانده آنتي بيوتيك هاي انروفلوكساسين و تتراسايكلين در شير خام و پاستوريزه انجام شد. در مطالعه حاضر 224 نمونه شير گاو در شهرستان تهران بررسي گرديد. شيوع باقيمانده آنتي بيوتيك انروفلوكساسين در شير خام و پاستوريزه به ترتيب 10/49 و 21/23 درصد به دست آمد. ميانه غلظت اين آنتي بيوتيك در اين دو نوع شير به ترتيب برابر با 87/9 و 29/10 ppb اندازه گيري شد. شيوع باقيمانده آنتي بيوتيك تتراسايكلين در شير خام و پاستوريزه به ترتيب برابر با 39/63 و 25/31 درصد به دست آمد. ميانه غلظت اين آنتي بيوتيك در اين دو نوع شير به ترتيب برابر با 69/50 و 40/23 ppb اندازه گيري شد كه اختلاف معني داري با يكديگر داشتند (001/0=P). هيچيك از نمونه هاي مورد بررسي داراي باقيمانده آنتي بيوتيك انروفلوكساسين و تتراسايكلين بيش از حد مجاز استاندارد نبود. ميزان آنتي بيوتيك انروفلوكساسين در هر دو نوع شير در فصل زمستان به طور معني داري بيش از فصل بهار بود (05/0>P) و ميزان آنتي بيوتيك تتراسايكلين در شير خام در فصل زمستان به طور معني داري بيش از فصل بهار مشاهده شد (002/0=P). ولي از نظر ميزان اين باقيمانده در شير پاستوريزه اختلاف معني داري بين دو فصل سال ديده نشد. با توجه به نتايج به دست آمده وجود باقيمانده آنتي بيوتيكي در فصل زمستان بيش از فصل بهار است كه دليل آن شايد مصرف بيشتر آنتي بيوتيك ها در فصل زمستان و عدم رعايت دوره پرهيز از مصرف شير باشد.
Researchers shahab aldin sohrabi (Student) , Shohreh Alian Samakkhah (Primary advisor) , fahimeh tooryan (Primary advisor) , reza noarian (Advisor) , maryam azizkhani (Referee) , amir khaki (Referee)