Research Info

Home \تحلیل انرژی و اگزرژی نیروگاه ...
Title تحليل انرژي و اگزرژي نيروگاه سيكل تبديل انرژي حرارتي اقيانوسي با توربين دومرحله اي و استفاده از آب گرم خروجي كندانسور نيروگاه حرارتي
Type Article
Keywords سيستم تبديل انرژي حرارتي اقيانوسي، سيكل تركيبي، تحليل انرژي و اگزرژي، نيروگاه حرارتي
Abstract افزايش روز افزون نياز به انرژي در كنار محدوديت منابع سوخت‏هاي فسيلي و آلودگي‏هاي زيست محيطي ناشي از سوخت‏هاي فسيلي موجب توجه روزافزون به منابع انرژي تجديدپذير شده است. در سيستم تبديل انرژي حرارتي اقيانوسي از اختلاف دمايي موجود بين آب گرم سطح دريا و آب سرد عمق آن براي توليد توان الكتريكي استفاده مي‏شود. به دليل اختلاف دمايي پايين بين منابع گرم و سرد، راندمان حرارتي اين سيستم‏ها در مقايسه با نيروگاه‏هاي سوخت فسيلي پايين‏تر مي‏باشد. در تحقيق حاضر به عنوان يك روش پيشنهادي جهت افزايش توان توليدي و راندمان حرارتي سيكل، از آب گرم خروجي از كندانسور نيروگاه حرارتي به جاي آب سطحي استفاده شده و همچنين از توربين دومرحله‏اي و گرمايش مجدد بين دو مرحله آن استفاده ‏شد. سيكل پيشنهادي با استفاده از جنبه‏هاي انرژي و اگزرژي مورد تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد به طور متوسط در هر ماه 52/27 مگاوات توان الكتريكي خالص در سيكل توليد شده و راندمان‏هاي انرژي و اگزرژي به ترتيب 34/3 و 2/17 درصد بدست آمد. در ادامه، سيكل پيشنهادي با استفاده از آب گرم خروجي از كندانسور نيروگاه سيكل تركيبي شهيد سليمي نكا مدل‏سازي شد. نتايج نشان داد كه با استفاده از آب خروجي از كندانسور سيكل تركيبي به طور متوسط در هر ماه 72/17 مگاوات توان الكتريكي خالص توليد مي‏شود. همچنين به طور متوسط 18829 تن در روز آب شيرين توليد شده و راندمان حرارتي كل نيروگاه سيكل تركيبي نيز به ميزان 87/1درصد بهبود يافت.
Researchers Mehdi Mehdi Asadi Paein Lamouki (First researcher) , majid eshagh nimvari (Second researcher) , gadir esmaili (Third researcher)