مشخصات پژوهش

خانه /توسعه ی یک ساختاریکپارچه نوین ...
عنوان توسعه ی یک ساختاریکپارچه نوین تولید توان با استفاده از سیستم ذخیره سازی هوای مایع و انرژی های تجدیدپذیر
نوع پژوهش پایان‌نامه
کلیدواژه‌ها سیستم های ذخیره سازی انرژی، چرخه های مایع سازی هوا، سیستم ذخیره ی انرژی کرایوژنیک، انرژی های تجدید پذیر، چرخه توان کالینا، مواد تغییر فاز دهنده.
چکیده امروزه بکارگیری سیستم های نوین ذخیره سازی انرژی و همچنین مطالعه و تحقیق در جهتِ افزایشِ راندمانِ سیستم هایِ انرژی، امری اجتناب ناپذیر است. شبکه برق سیستم پیچیده ایست که هر لحظه باید عرضه و تقاضای برابری در آن وجود داشته باشد که میزان عرضه ی خود را بر اساس تغییراتی که در میزان تقاضا به وجود می آید، تغییر دهد. ذخیره سازی انرژی نقش مهمی در ایجاد توازن در شبکه ی توزیع برق دارد و کمک می کند شبکه ای انعطاف پذیرتر و قابل اعتماد تر داشته باشند. از طرفی با توجه به استفاده روزافزون از انرژی های تجدیدپذیر و با توجه به تناوب ناشی از استفاده ی این منابع، نیاز است که از تکنولوژی های ذخیره سازی استفاده شود تا تولید و تقاضا مقدار برابری داشته باشند. عملکرد سیستم های ذخیره سازی به این صورت است که در زمان هایی که میزان عرضه ی برق بیشتر از تقاضا است، انرژیِ مازادِ تولیدشده را ذخیره می کنند و در زمانی که میزان تقاضا از عرضه بیشتر می شود، برق ذخیره شده ی خود را برای ایجاد تعادل در شبکه عرضه می کنند. در پژوهش حاضر، یک سیستم یکپارچه تولید توان با استفاده از سیستم های ذخیره سازی انرژی توسعه داده شده است. بدین منظور با تولید هوای مایع در زمان کم باری و ذخیره سازی آن به عنوان انرژی کرایوژنیک و بازیابی آن در زمان اوج بار به هدف تولید توان و سرمایش مورد نیاز نائل می شود. از سیکل های کالینا و انبساط مستقیم جهت تولید توان و مواد تغییر فاز دهنده جهت ذخیره سازی حرارت، استفاده شده است. همچنین سرمایش مورد نیاز جهت مایع سازی هوا، طی فرایند گازیسازی مجدد بدست می آید. در این پژوهش تلاش شده است ضمن ارائه ساختاری نوین جهت تولید توان با استفاده از سیستم های ذخیره سازی انرژی، افزایش بازده ذخیره سازی الکتریکی و بازده رفت و برگشتیِ قابل قبولی نسبت به مطالعات صورت گرفته در گذشته داشته باشد. در این سیستم بازده رفت و برگشتی 56.70% و بازده ذخیره سازی الکتریکی 57.84% می باشد.
پژوهشگران فاطمه اسکندرزاده (دانشجو)، بهرام قربانی (استاد راهنما)، آرمین ابراهیمی (استاد مشاور)، محمدحسن شاهوی (داور)، قدیر اسماعیلی (داور)