مشخصات پژوهش

خانه /توسعه یک ساختار نوین تولید ...
عنوان توسعه یک ساختار نوین تولید گاز طبیعی مایع شده با استفاده از سیستم تبرید اژکتوری و سیکل ارگانیک رانکین دما پایین
نوع پژوهش پایان‌نامه
کلیدواژه‌ها تولید گازطبیعی مایع شده، گازی سازی مجدد گازطبیعی مایع شده، سیکل تبرید اژکتور آبشاری دوطبقه، سیکل توان ارگانیک رانکین دماپایین، سیکل توان کالینا
چکیده امروزه، با توجه به روند افزایشی تقاضای انرژی در جهان، استفاده از انواع انرژی با رویکرد حداکثر بهره وری از سیستم های انرژی، اجتناب ناپذیر است. طراحی و توسعه فرایند مایع سازی کارآمد موجب بهبود بازده انرژی کل سیستم بمنظور تولید گازطبیعی مایع شده و همچنین گازی سازی مجدد LNG می شود. پایان نامه حاضر شامل ساختارهای یکپارچه تولید LNG درساعات تقاضای انرژی پایین و گازی سازی مجدد LNG در ساعات تقاضای انرژی بالا، می باشد. بدین منظور، یک سیستم تولید توان یکپارچه متشکل از سیکل توان ترکیبی گاز و بخار و سیکل های توان ارگانیک رانکین دماپایین برای ساعاتی که تقاضای انرژی بالاست، توسعه و آنالیز شده است. برای تأمین تبرید موردنیاز سیستم یکپارچه موردنظر، از انرژی سرد LNG طی گازی سازی مجدد استفاده شده است. این سیستم یکپارچه MW 158.5 توان،MW 9.498 تبرید وkg/s 46.02 آب گرم تولید می کند. راندمان های کل الکتریکی، حرارتی و اگزرژی سیستم یکپارچه بترتیب %48.62 ، % 55.18 و % 67.74 می باشد. تجزیه و تحلیل اگزرژی سیستم نشان می دهد که راکتورها و مبدل های حرارتی هر کدام به ترتیب با % 59.91 و % 15.76 از کل تخریب اگزرژی، بیشترین سهم را در تخریب اگزرژی کل دارند و نشان می دهند که بیش از %75 تخریب در این دو قسمت رخ داده است. در ساعاتی که تقاضای انرژی پایین است، از سیکل تبرید اژکتور آبشاری دوطبقه و سیکل ارگانیک رانکین دماپایین بترتیب بمنظور تولید تبرید و توان موردنیاز سیستم استفاده و از نظر اگزرژی آنالیز شده است. بازده اگزرژی این سیستم 36.42% و مصرف توان ویژه 0.3868 kWh/kg LNG می باشد. kg 39.38 گازطبیعی مایع شده بعنوان محصول اصلی و kg/s 575.5 آب گرم بعنوان محصول فرعی تولید می شود. از نرم افزار هایسیس برای شبیه سازی سیستم موردنظر بصورت کانکت شده با متلب استفاده شده است. استفاده از سیستم ترمودینامیکی بسیار کارامد، منبع حرارتی دماپایین و بازیابی انرژی سرد LNGاز مزایای این سیکل های یکپارچه می باشد.
پژوهشگران ساجده روح الامینی (دانشجو)، بهرام قربانی (استاد راهنما)، آرمین ابراهیمی (استاد مشاور)، بهرام جعفری (داور)، مجید اسحق نیموری (داور)