مشخصات پژوهش

خانه /پاسخ رنگدانه های ملانین، ...
عنوان پاسخ رنگدانه های ملانین، لیپوفوشین و هموسیدرین مراکز ملانوماکروفاژی ماهی قرمز (Carassius auratus)به مواجهه با نونیل فنول
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده
کلیدواژه‌ها نونیل فنول، ملانوماکروفاژ، رنگدانه ها، مواد شیمیایی مختل کننده غدد درونریز
چکیده مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر نونیل فنول بر فعالیت سیستم ایمنی ماهی قرمز از طریق انداز هگیری میزان تجمع رنگدان ههای ملانوماکروفاژی در بافت کلیه و طحال ماهی قرمز انجام شده است. از این رو، ماه یهای نابالغ به مدت 25 روز در معرض غلظ تهای 6 - 10 و 7 - 10 مولار نونیل فنول قرار گرفتند. مراحل آماد هسازی بافت کلیه و طحال و رنگآمیز یهای هماتوکسیلین- ائوزین، پرلز پروسین بلو و اسید پریودیک شیف به ترتیب برای شناسایی ملانین، هموسیدرین و لیپوفوشین انجام شد. سپس برای کمیسازی رنگدان هها از نر مافزار Image J (ver. 1.53 e) استفاده شد. قرار گرفتن ماهی در معرض نونیل فنول منجر به کاهش تشکیل مراکز ملانوماکروفاژ ی حاوی رنگدانه هموسیدرین در طحال شد و تاثیری بر تشکیل مراکز حاوی این رنگدانه در کلیه نداشت. تشکیل مراکز ملانوماکروفاژی حاوی رنگدانه لیپوفوشین به ترتیب در طحال و کلیه پس از مواجهه با نونیل فنو ل کاهش و افزایش یافت ) 05 / 0P< (، درحال ی که نونیل فنول منجر به افزایش تشکیل مراکز ملانوماکروفاژی در هر دو اندام به صورت وابسته به غلظت شد. به طور کلی، در میان سه رنگدانه موجود در مراکز ملانوماکروفاژی، ملانین به صورت وابسته به غلظت افزایش یافت و به نظر میرسد شاخص بهتری برای قرار گرفتن در معرض نونیل فنول باشد .
پژوهشگران رشید علیجانی اردشیر (نفر اول)، داریوش غلامی (نفر دوم)، سارا رستگار (نفر سوم)، عبدالعلی موحدی نیا (نفر چهارم)، امیرپرویز سلاطی (نفر پنجم)، ابراهیم ذبیحی (نفر ششم به بعد)