مشخصات پژوهش

خانه /صلاح ساختاری یک نیروگاه تولید ...
عنوان صلاح ساختاری یک نیروگاه تولید توان با استفاده از کلکتورهای دیش خورشیدی و سیکل آب شیرین کن حرارتی (آنالیز اگزرژی و آنالیز اقتصادی)
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده
کلیدواژه‌ها صلاح ساختاری یک نیروگاه تولید توان با استفاده از کلکتورهای دیش خورشیدی و سیکل آب شیرین کن حرارتی (آنالیز اگزرژی و آنالیز اقتصادی)
چکیده با توجه به بحران آب و انرژی، بهبود راندمان سیستم های حرارتی و بازیافت حرارت بهمراه استفاده از فرآیند شیرین سازی آب، در سال های اخیر توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. بدین منظور فرآیند آب شیرین کن حرارتی و کلکتورهای خورشیدی در نیروگاه های بخار مورد استفاده قرار گرفتند. در این مطالعه یک ساختار یکپارچه تولید همزمان آب شیرین و توان با استفاده از ترکیب سیستم کلکتور های خورشیدی، نیروگاه بخار تولید توان، سیکل ORC و سیکل آب شیرین کن چند اثره حرارتی توسعه داده شده است. این ساختار یکپارچه قابلیت تولید آب شیرین به میزان kg/s 6/762، توان 1/104 مگاوات درسیکل رانکین و 7/306 مگاوات در نیروگاه بخار را دارد. در این ساختار یکپارچه به ترتیب بازده نیروگاه بخار 24/37 % و بازده اگزرژی کل 54/78 % می باشد. آنالیز اگزرژی ساختار یکپارچه نشان می دهد که بیشترین تخریب اگزرژی به ترتیب در کلکتورهای خورشیدی به میزان 2/45 % و مبدل های حرارتی به میزان 27/37 % رخ می دهد. با توجه به آنالیز اقتصادی، ساختار یکپارچه توسعه داده شده به ترتیب دارای زمان بازگشت سرمایه 838/3 سال و قیمت تمام شده محصول$/kWh 0325/0می باشد. بعلاوه با استفاده از آنالیز حساسیت تاثیر پارامترهای مختلف بر روی عملکرد ساختار یکپارچه مورد بررسی قرار گرفت.
پژوهشگران زهرا جوادی (نفر اول)، مهدی میانسری (نفر دوم)، بهرام قربانی (نفر سوم)