مشخصات پژوهش

خانه /مطالعه بیوتایپینگ و الگوی ...
عنوان مطالعه بیوتایپینگ و الگوی پروتئین های کل و غشای خارجی ایزوله های یرسینیا راکری (Yersinia ruckeri) جداسازی شده از برخی از مزارع قزل آلای رنگین کمان (Onchorhynchus mykiss) کشور
نوع پژوهش مقاله چاپ‌شده
کلیدواژه‌ها یرسینیا راکری، پروتئین کل سلول، پروتئین غشای خارجی، بیوتایپینگ.
چکیده یرسینیا راکری عامل سپتی سمی یرسینیایی یا یرسینیوز و یکی از بیماریهای با اهمیت اقتصادی در ماهیان پرورشی است. در مطالعه حاضر جداسازی، شناسایی، بیوتایپینگ و الگوی پروتئینهای کل و غشای خارجی سلول یرسینیا راکری در تعدادی از مزارع قزلآلای رنگینکمان واقع در برخی استانهای کشور مورد مطالعه قرار گرفت تا بتوان از اطلاعات بهدست آمده در جهت ساخت و ارتقاء واکسن این بیماری استفاده کرد. تعداد هفت ایزوله طی بهار و تابستان 1397 ، از استانهای مازندران، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و زنجان بهدست آمد، که با روشهای فنوتایپینگ و مولکولی شناسایی شدند. این ایزولهها همراه با پنج ایزوله ای که قبلاً از استانهای خراسان شمالی و آذربایجان غربی جمعآوری شده بود در آزمایشهای فنوتایپینگ بهعنوان بیوتیپ یک شناسایی شدند. بهعلاوه، همه این ایزولهها دارای الگوهای الکتروفورزی مشابه برای پروتئینهای کل و پروتئینهای غشای خارجی سلول بودند. نتیجۀ این مطالعه نشان میدهد که ایزولههای یرسینیا راکری عامل بیماری یرسینیوزیس در برخی مزارع قزل آلای کشور مورد بررسی قرار گرفته است، از تنوع پایینی برخوردارند که میتواند برای مطالعات پیشگیری مانند واکسیناسیون مورد استفاده قرار گیرد.
پژوهشگران علی طاهری میرقائد (نفر اول)، سینا میرمظلومی (نفر دوم)، مهدی سلطانی (نفر سوم)، پولین شهره (نفر چهارم)، اشکان زرگر (نفر پنجم)، الهه سلطانی (نفر ششم به بعد)